Tuesday, June 19, 2012

Cendol Batu Pahat

Setiap kali balik kampung di Batu Pahat, Johor, selain mee bandung Odeon  dan Satay Jengkuan (akan direview kemudian), tempat wajib singgah adalah gerai cendol di Jalan Engan. Kalau seminggu kat kg, makanya 7 kalilah kami akan singgah di sini. Wajib singgah...Dibuka seawal 8-9 pagi hingga 7-8 malam...
Dulu, waktu saya kanak-kanak lagi, harga semangkuk cendol hanyalah 30 sen, kemudian jadi 50 sen, 70-80 sen hinggalah harganya sekarang dah jadi RM1 semangkuk.. Ayah dan mak cerita dulu zaman they all 5sen-10sen je...

Dulu guna mangkuk macam ni :-  , lepas tu mangkuk macam ni , lepas tu sekejap guna  tapi warna pink sekarang dah guna mangkuk plastik melamine tu... kira cendol ni berevolusi seiring dengan saya membesar..tu belum kira lagi zaman mak ayah saya...

Saya bukan penggemar cendol, tapi inilah satu-satunya cendol kat Malaysia ni yang saya boleh minum sampai abis...
Cendolnya lain daripada yang lain~lembut dan halus...dicampur dengan air gula melaka yang tak berapa manis dan serasi dengan santan+susu...maybe sebab tu saya suka kot...sebab tak rasa santan sangat...


Mercu Tanda Batu Pahat

Gerai Cendol

Cendol Idaman Malaya

Terbaek!

Sedap!

Menghayati setiap slurppp..

Pandangan dekat...

Antara keratan akhbar story cendol batu pahat

No comments:

Post a Comment